Over Rosita

Toen ik 5 werd kreeg ik mijn allereerste headset kado: felroze met de gouden letters “pilot girl” erop geschreven. Het inmiddels uit elkaar vallende antiek is een herinnering aan de talloze vluchten die ik samen met mijn vader maakte over de prachtige Afrikaanse savanne en diep blauwe Indische oceaan. Tanzania was mijn thuisland waar ik twaalf jaar heb genoten van de mooiste avonturen en waar mijn droom om bushpiloot te worden werd geboren. Na 15 jaar is er weinig veranderd. Ik zwijmel nog steeds bij het beeld van een turboprop Cessna Caravan, geparkeerd naast grazende impala’s op een stoffige bush strip.

Na het afronden van mijn middelbare schoolperiode in Nederland was het vanzelfsprekend dat ik terug zou keren naar Afrika. Ik wilde niks liever dan vliegen en besloot daarom bij 43 Air school in Zuid Afrika mijn PPL te halen. Het was een droom die uitkwam: elke ochtend om half zes begon de preflight walk-around in de dageraad van de opkomende zon; in de namiddag kon je op final approach runway 10 binnen zweven over de zebras. De dag eindigde natuurlijk met een welverdiende Gin Tonic bij het zwembad. En dat alles voor prijs die ver onder die van een Nederlandse PPL lag.

Dit smaakte uiteraard naar meer en het was tijd voor het volgende hoofdstuk. Mijn ultieme doel is om op een dag voor het Rode Kruis hulp missies te kunnen vliegen.  Daarom wil ik zeker zijn dat ik mijn commerciële vliegopleiding op het hoogste niveau zou kunnen behalen. Je wil natuurlijk wel precies weten waar je mee bezig bent als je in de Congo staat en bij 35 graden een short field take-off moet maken. 

In Zuid-Afrika door gaan voor mijn CPL is eigenlijk geen optie, dit in verband met het gebrek aan baangarantie, zeker als buitenlander. Zoals iedereen weet staat EASA qua opleidingen erg hoog aangeschreven en is het toch wel praktisch om een Europees erkend brevet in bezit te hebben. Daarom richtte ik mij al snel op de Orbit distance learning ground-school. Hier bieden ze voor een zeer aantrekkelijke prijs de complete ATPL theorie aan en kan ik zelf beslissen waar ik mijn praktijkopleiding doe. Ik ben momenteel druk bezig met studeren en vind het fantastisch!

 

Een modulaire opleiding eist natuurlijk veel zelfdiscipline en er moet ook goed gekeken worden naar het totale kostenplaatje, want een lening krijgen bij de bank zit er helaas niet in. Toch is dit geen ontmoediging, want het avontuur wat je aangaat is het allemaal waard. Mijn doel is om op de goedkoopste en leukste manier mijn ATPL te halen en tot nu toe gaat dit aardig volgens plan.

Het is eigenlijk allemaal heel simpel; Je haalt je theorievakken, doet de verplichte trainingsvluchten en sprokkelt je uren bij elkaar. Dit laatste gedeelte is waar ik toch wel het meeste van geniet. Ik heb namelijk de keuze gemaakt om mijn vlieguren in Zuid-Afrika te gaan maken. Niet alleen is het vliegen daar stukken goedkoper; de uitgebreide general aviation cultuur biedt een vlieger in opleiding veel training en de omgeving is uiteraard adembenemend.

Mijn “hour building” avonturen noem ik de ‘African Sky Safaris’. Klik dus snel op HOME om verder te lezen.